Tudásoktatás
Az oktatás a tudás intézményesített átadása, a tudás újratermelése. Egyik oldala a tanítás (ismeretátadás), a másik a tanulás (ismeretszerzés). A didaktika vagy oktatástan pedig az oktatáselmélettel foglalkozik: mit, hogyan, kit és ki oktasson. A menüpont az oktatást, annak tartalmi és didaktikai, oktatáspolitikai és szubjektív kérdéseit a természetvédelemre szűkíti.
A TERMÉSZETVÉDELEM OKTATÁSA
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (Kt.) 54 – 55. §-a tartalmazza a környezeti nevelés, képzés, művelődés kérdéskörének törvényi szabályozásait. Ezek szerint a környezeti ismeretek terjesztése és fejlesztése elsősorban állami és önkormányzati feladat, de közreműködhetnek abban civil szervezetek is. Rendelkezik a Kt. a környezetvédelemért felelős miniszter feladatairól, a Nemzeti Alaptantervvel összefüggésben, környezeti nevelési, képzési programról (iskolarendszeren kívüli környezeti oktatás, képzés, környezetvédelmi szakmai képzés), a környezeti oktatás és ismeretterjesztés tartalmáról és az együttműködésekről. A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (Tvt.) 64. §-a pedig kimondja, hogy a Kt. 54 – 55. §-ában foglaltakon túl, a természet védelmével kapcsolatos ismereteket valamennyi oktatási intézményben oktatni kell, azok a Nemzeti Alaptanterv részét képezik. Ezeknek az ismereteknek az oktatásával – az állami, önkormányzati intézmények és más szervezetek bevonásával – elő kell segíteni, hogy a társadalom természetvédelmi kultúrája növekedjen. A törvényektől függetlenül a felsőfokú oktatási intézmények jelentős részében azért indokolt a természetvédelem adott szakiránnyal megfelelően hangolt tartalmú és terjedelmű oktatása, mert a természetvédelem az emberiség jövőjének záloga, és minden diplomásnak rendelkeznie célszerű a jövőre felkészítő felsőfokú ismeretekkel.